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密航者関連情報 南アフリカは密航者を乗せて来た船舶に対する過怠金を導入

2003/02/10 No.462
  • 外航
(南アフリカ共和国 Durbanの弊組合コレスポンデント P&I Associates(Pty) Ltd.からの情報)


南アフリカの入国管理当局によれば、South African Aliens Control Act, No.96 of 1991 as amended(改訂居留外人管理法(1991年96号))の改訂が予定されており、密航者を乗せて南アフリカ各港に到着した船舶に対し、過怠金を課す計画があるとのことである。過怠金は密航者1名につきR2,500(現行レートで約US$300)程度の見込みで、これまで南アフリカ諸港で要求されていた密航者の拘留や送還の費用に対する保証金と違い、返還されることはない。

上記に加え、船長が密航者の存在を当局に通知しなかった場合、更にR10,000(約US$1,200)の過怠金が課せられるという。

しかしながら、南アフリカの入国管理当局は、密航者に関する現在のルールをすぐには変更しないようで、船主が密航者の拘留及びその後の本国送還の費用全額を支払うことを条件に、大部分の密航者の上陸を許可すると思われる。全ての密航者としていないのは、特定の国籍の密航者については書類作成や本国送還が非常に困難なため、当局は密航者の船舶からの陸揚げを許可しないこともあるからである。

船主は、南アフリカだけでなくサハラ以南の全地域において、密航者の存在に絶えず 注意を払うよう船長にアドバイスすべきである。全ての港が密航者乗船の危険地域であり、船舶の出港前に組織的に密航者捜索を行うとともに、常に実効的に舷門や甲板の見張りを行っておく必要がある。南アフリカの港では、パイロットが下船した時点で船舶は出港したものと判断され、これより後に発見された密航者は船主の責任で本国に送還しなくてはならない。

南アフリカにおける不法入国者数は、最新の推定で、800万人という驚くべき数であり、これは人口の約17%にあたる。南アフリカは失業率が非常に高いので、不法入国者の多くは職も見つからず地元民にも疎まれ、必然的に国を出ようと密航を企てるのである。残念ながら、南アフリカの大多数の港での警備は、非常に不十分である。従って舷門その他の船舶への侵入が可能な場所に効果的な警備を敷くことは、乗組員自身で行われねばならない。







SOUTH AFRICA TO INTRODUCE A FINE FOR SHIPS ARRIVING WITHSTOWAWAYS
We have been advised by the South African Immigration Authority that planned changes inthe South African Aliens Control Act, No. 96 of 1991 as amended, are likely to include apenalty in the form of a fine for vessels arriving at ports in South Africa withstowaways. The fine is likely to be R2,500 (about US $300.00 at the current exchangerate) per stowaway and unlike the deposits that have in the past been requested by someports in South Africa, to cover detention and repatriation costs, the money will be apure fine and non refundable.

In addition to the above we are advised that should the master of a vessel fail todeclare the presence of a stowaway a further R10,000 (about US $1,200) non-refundablefine will be imposed.

Notwithstanding the above the South African Immigration Authorities appear not to haveany immediate plans to change their present ruling on stowaways inasmuch as they willpermit the majority of stowaways to land from vessels provided always that the ship ownerpays all expenses of detention and subsequent repatriation to the stowaway’s homecountry. We say the majority of stowaways, as on the rare occasion, where documentationand repatriation of a particular nationality of stowaway is known to be very difficult,the authorities may not grant the permission for the stowaway to be disembarked from thevessel.

We would take this opportunity of cautioning shipowners that they must advise theirmasters to be extremely vigilant for the presence of stowaways not only in South Africabut also in the whole sub-Saharan region. In our view all ports are high-risk areas andproper and effective gangway and deck watches need to be maintained together with aproperly organised stowaway search prior to the vessel departing. In ports in SouthAfrica the Immigration Authority deem the vessel to have departed once the harbour pilotis disembarked and any stowaways found after this time are the responsibility of theShipowner.

The latest estimated number of illegal immigrants in South Africa is a staggering 8million and represents about 17% of the populous. Unemployment in South Africa is veryhigh so it is inevitable that many of the illegal immigrants, unable to find work andresented by the local people, will want to leave the country and stowing away isperceived as a way out of their predicament. Unfortunately security at the majority ofports in South Africa, at least for pedestrian traffic, is poor so it has to be up to thevessel’s crews to put in place effective security on the gangway and any other point ofaccess to the vessel.

P&I Associates (Pty) Ltd.
Durban,
South Africa.
31 January 2003