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ウクライナ諸港におけるBagged Riceの荷揚について

2004/06/28 No.501
  • 外航
Odessaの当組合コレスポンデンツDIAS Marine Consultantsより、ウクライナ諸港におけるBagged Riceの揚荷に際して、貨物状態不良との理由で荷役に支障が生じる事態が頻発しているとの報告がありましたので、同社からのメールと当組合の試訳をご参考に供します。

船舶がウクライナ各港に入港次第、国家衛生当局(以下、"当局")は乗船し、貨物の外観検査を行います。 たとえ貨物の袋にカビが発見されただけでも、当局は当該貨物が発見された船倉に積載されている全貨物の揚荷を禁止します。 当局は極めて強硬であり折衝を行うことは困難です。また、受荷主側も当局の見解に基づき、該貨の状態がB/Lの記載内容と一致しないと主張し、該貨の受取りを拒否します。 カビは袋の外側部分にだけ見受けられるかもしれませんが、多くは袋内部の米自体もカビの影響を受けることから、当局はカビが発見された場合には正品貨物揚荷の分別作業を禁止することになります。

この種の事案は中国積みの貨物に多発しております。中国では時々貨物が一重織りのポリプロピレン袋(二重織りでない袋)に詰められ、ターポリンシートでカバーされて野積みされているため、船積前及び船積時に袋が濡れたり、吸湿することがあります。また、中国から黒海まで長期間航行中に気温変動を伴う様々な気候帯を通過することが、貨物発汗の原因となり、更に船倉内部の貨物に適切な通風(縦通/横断方向)ができない不適切な積付がカビの発生を促進する原因になります。

組合員各位に、各船船長へウクライナにおける米の荷揚に関する現状通知及びカビ発生防止の注意喚起を行うことを推奨します。

各船船長は、貨物船積前にその貨物が倉庫で保管されていたかどうかを確認すべきです。 不適切な保管が為されていたようであれば、船積前にLetter of Protestを荷主側に出状すべきです。 また、積荷役時には濡れた貨物の船積みを防止するため、貨物の状態を調査すべきです。 貨物は航海中十分な通風換気を確保できるよう適切に積み付けられるべきであり、また通風換気を監視するために、「Thomas Stowage」(当組合注: Capt. K.S. Rankin著、Brown, Son and Fergason刊)のような適切な手引書を本船に配布し、航海中の通風換気についての指示、露点を明示する乾湿計の設置並びに計測量/場所についての指示を与えるべきです。 航海中に貨物の損害を発見した場合には、揚地のP&Iコレスポンデンツに連絡し、適当な助言を仰ぎ、またクレームを最小限に抑える適切なサーベイヤーを起用すべきです。

This is to advise of frequent incidents happening in Ukrainian ports where vessels faceddifficulties at discharging bagged rice due to allegedly non-sound cargo condition. Assoon as a vessel arrives at a Ukrainian port the State Sanitary Authority comes on boardand inspects apparent condition of the cargo. In case mould is found even on the cargopacking then SSA prohibits discharge of all cargo from holds where mouldy bags are found.SSA has quite tough position and it is difficult to negotiate with them and cargoreceivers who might as well reject the cargo claiming it does not correspond to the cleanbills of lading and on grounds of the conclusion of SSA. Sometimes mould may be apparentonly on outside of the bags, but in many cases the rice adjoining the material of the bagis also affected with mould. It should be stressed that it makes no difference for SSAwhere mould was found and segregation of cargo with further discharging of sound bags isoften forbidden.

This problem concerns most vessels arriving from Chinese loadports where sometimes thecargo which is packed in single woven polypropelene bags (not double bags) is stored instacks in the open area covered by tarpaulin and as a consequence some bags becomewetted/collect moisture before and at loading operations. During a long passage fromChina to the Black Sea ports the ships cross several climatic zones with diverse ambienttemperatures that causes formation of cargo sweat. Improper stowage of cargo inside theholds without sufficient (vertical and horizontal) channel ventilation also contributesto development of mould.

We wish to urge Members to inform Masters of their vessels about current situation withrice in Ukrainian ports and precautions against mould development that must be taken.Master of a vessel should make certain that the cargo is stored at a warehouse prior toloading. If cargo is stored improperly then a letter of protest has to be issued prior toloading. Inspection of cargo should be arranged during loading operations to prevent anywetted bags from getting inside the vessel's holds. The cargo must be stowed properly toensure satisfactory cargo ventilation during the voyage and to monitor the above anappropriate guide such as "Thomas Stowage" should be supplied on board for easy referenceas well as instructions on ventilation of the cargo during the voyage, "dry" and "wetthermometers to define dew point and instructions as to quantity and places ofmeasurements. If Master ascertains damage to the cargo within vessel's passage then a P&Icorrespondent should be notified at disport so that the latter may arrange timelyassistance and appoint qualified surveyors who would try to minimize potential claim.

Hope the above will be of help.

Best regards,

DIAS Co. Ltd.
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